Товариство геодезистів та землевпорядників Прикарпаття
Головна » 2008 Березень 14 » Депутати районної ради вимагають спростити процедуру оформлення, реєстрації та користування земельними ділянками
20:29 Депутати районної ради вимагають спростити процедуру оформлення, реєстрації та користування земельними ділянками | |
У зверненні наголошується, що існуюча юридична неузгодженість призводить до ускладнення процедури оформлення, реєстрації та користування земельними ділянками, а також до необґрунтованого збільшення фінансових витрат на оформлення документації на право користування земельними ділянками, тому що державна реєстрація договорів оренди передбачає етапність в оформленні цих документів. «На жаль, склався такий порядок, - зазначають депутати, - що для оформлення документів та реєстраційних карток, які виготовляють органи державного земельного кадастру, виконавець робіт повинен звертатися до обласних структур, які територіально знаходяться на відстані до 200 км від районного центру, але не делегували ці повноваження своїм місцевим підрозділам. При цьому оформлення документів не гарантує обов'язковості реєстрації на місці, а потребує повернення до районного центру в відділ земельних ресурсів, після чого знову необхідно звертатися до обласних структур. Тому така процедура потребує неодноразових поїздок для оформлення документів. Крім того, в усіх структурах існують черги, відсутні строки прийняття та реєстрації документів, а також відбувається повторна реєстрація, за яку вже сплачені кошти. Загальна сума по кожному договору оренди, враховуючи всі витрати, становить 200-250 гривень за один договір по одному виду угідь. Якщо господарство має в оренді 700 орендодавців, сума витрат становить 175 тис. грн., що негативно впливає на економічно-фінансову діяльність підприємств-орендарів. Враховуючи, що Земельний кодекс по-різному трактує статті 125, 126 та статтю 106-1, ми пропонуємо: 1. Всю реєстрацію проводити на місцях, тобто районним ДЗК. Або в сільських радах. 2. В договір оренди включати декілька ділянок за необхідності. 3. Не вносити повторно базу даних по формі Ін-4 щодо державних актів, якщо вони вже зареєстровані. 4. Встановити плату за реєстрацію 5 гривень, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України. 5. Надати роз'яснення статті 125 та статті 106-1 Земельного кодексу України» Ретельно вивчивши це звернення та ситуацію, що склалася, Держземагентство повідомляє: 1. Відповідно до пункту "г" статті 15, статті 204 Земельного кодексу України ведення державного земельного кадастру, у тому числі державної реєстрації земельних ділянок, належить до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин. Згідно зі статтею 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку. Указом Президента України від 17 лютого 2003 року № 134/2003 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру" функції з державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру покладено на Державний комітет України по земельних ресурсах. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1088 "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", наказом Держкомзему України від 23.05.2003 № 135 "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру та удосконалення структури державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" та іншими нормативно-правовими актами України повноваження з реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди землі, а також забезпечення створення і ведення автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - АС ДЗК) покладено на Центр державного земельного кадастру (далі - Центр ДЗК). Згідно з пунктом 3 розділу IX Прикінцевих положень Земельного кодексу України закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набуття чинності цим Кодексом, діють у частині, що не суперечить йому. Тому, положення підпункту 2 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" про те, що реєстрація суб'єктів права власності на землю, реєстрація права користування землею і договорів оренди землі, видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею, належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, не діють, оскільки суперечать статті 12, підпункту "г" статті 15, статті 202 та статті 204 Земельного кодексу України. Враховуючи зазначене, реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі відноситься до компетенції Центру ДЗК. На сьогодні державна реєстрація земельних ділянок здійснюється відповідно до Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 № 174 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.07.2003 за № 641/7962 (далі - Тимчасовий порядок). Згідно з абзацом 11 підпункту 1.2 Тимчасового порядку реєстратори державного реєстру земель - це структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації. Крім того, Тимчасовим порядком визначено порядок взаємодії між територіальними органами земельних ресурсів, структурними підрозділами Центру ДЗК та виконавцями робіт при веденні державного реєстру земель. Підпунктом 1.2 Типового положення про районний (міський) відділ регіональної філії Центру ДЗК (далі - філія Центру ДЗК), схваленого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 31.10.2003 № 279, визначено, що Відділ є структурним підрозділом філії Центру ДЗК. Пунктом 2 Типового положення встановлені обов'язки Відділу, а саме: здійснювати ведення Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі (далі - Книга реєстрації), Поземельних книг; здійснювати приймання, перевірку та систематизацію документів, поданих на реєстрацію земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них; здійснювати видачу і реєстрацію правовстановлюючих документів на земельні ділянки та нерухоме майно і надання витягів з державного земельного кадастру. Отже, реєстрація правовстановлюючих документів на земельні ділянки здійснюється структурними підрозділами філії Центру ДЗК. 2. Пунктом 1.9 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, яка затверджена наказом Держкомзему України від 04.05.1999 № 43, зареєстрований в Мінюсті України 04.06.1999 за № 354/3647 встановлено, що при розташуванні земельної ділянки, що надається у постійне користування (в тому числі на умовах оренди) або в оренду, на території кількох адміністративно-територіальних одиниць (сіл, селищ, міст), договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) або договір оренди укладається окремо на кожну частину земельної ділянки, розташовану на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (сіл, селищ, міст). 3. Підпунктом 3.6 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення землевпорядних та землеоціночних робіт, затверджених наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету України по земельних ресурсах від 13.02.2001 № 28/18, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.02.2001 за № 174/5365, встановлено, що суб'єкт господарювання, який здійснює провадження господарської діяльності щодо виконання землевпорядних та землеоціночних робіт, зобов'язаний представляти результати вказаних робіт в електронному вигляді на магнітних носіях. Підпунктом 1.3 Вимог до структури, змісту та формату файла обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді на магнітних носіях, які затверджені наказом Держкомзему України від 23.05.2003 № 136, визначено, що обмінній файл - це уніфікована структура земельно-кадастрових даних, яка містить результати виконаних землевпорядних робіт, в електронному вигляді. Відповідно до підпункту 2.1 Тимчасового порядку виконавець робіт формує та надає реєстратору обмінний файл разом із технічною документацією. Підпунктом 2.2 Тимчасового порядку встановлено, що реєстратор здійснює процедуру перевірки та приймання обмінного файла, у тому числі порівняння з технічною документацією. У разі відповідності обмінного файла відомостям, які наведено у технічній документації, та вимогам до структури, змісту і формату обміну даними за результатами перевірки та приймання реєстратором робиться відмітка на титульному аркуші технічної документації про приймання обмінного файла, після чого заповнюється реєстраційна картка. Також зазначаємо, що при реєстрації договору оренди землі необхідно внести зміни до Поземельної книги та виконати процедуру державної реєстрації шляхом внесення запису щодо договору оренди земельної ділянки до розділу 4 Книги реєстрації. 4. Пунктом 2 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 19.02.2003 № 35 "Про скасування наказу Комітету від 29.12.2002 № 230 та дотримання вимог Указу Президента України від 3 грудня 1999 р. № 1529" наказано голові Рескомзему АР Крим, начальникам обласних, Київського і Севастопольського міських управлінь земельних ресурсів, генеральному директору Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України під час виконання землевпорядних робіт та послуг неухильно дотримуватись Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг, затверджених спільним наказом Держкомзему України, Мінфіну України, Мінекономіки України від 15.06.2001 № 97/298/124 "Про затвердження Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг" (далі - Розміри оплати), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.08.2001 за №579/5770. Пунктом 1 таблиці 6.1 Розмірів оплати, реєстрація державних актів на право власності на землю, на право постійного користування землею та договорів оренди в державному реєстрі земель для фізичних осіб становить 5 грн. 5. Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 150 Конституції України офіційне тлумачення Конституції України та законів України належить до повноважень Конституційного суду України. Крім того, Земельний кодекс України не містить статті 106-1. Державне агентство земельних ресурсів України | |
|