Середа, 26.04.2017, 09:04 | Вітаю Вас Гість | Реєстрація | Вхід
Головна » 2007 » Вересень » 6 » Щодо недоцільності і шкідливості для суспільства втаємничення геодезичних даних, картографічних матеріалів
10:26
Щодо недоцільності і шкідливості для суспільства втаємничення геодезичних даних, картографічних матеріалів
Близько року тому громадська організація «Земля України» прийняла звернення до керівників держави і силових органів з пропозицією розглянути невмотивованість засекречення українських картографічних даних. Сьогодні ситуація ще погіршилася, бо новостворені обласні главки служби захисту інформації почали забороняти тисячам наших землевпорядних організацій взагалі використовувати комп’ютер. Це, на думку членів нашої організації, не дозволяє проводити ефективну державну політику в регулюванні земельних відносин в Україні.

На жаль, українські громадяни не знають навіть, яка позиція лідерів держави у цьому питанні.

Зважаючи на це, ми звертаємось до Вас із ще одним відкритим листом. Сподіваємось, що вирішення проблем, про які у ньому йдеться, допоможе нашому суспільству знайти правильний шлях у реформуванні земельних відносин в Україні, завершенні земельної реформи і подоланні аграрної кризи.

Щодо недоцільності і шкідливості для суспільства втаємничення геодезичних даних, картографічних матеріалів

Всеукраїнська громадська організація Ліга захисту прав землевласників і землекористувачів «Земля України» активно веде роботу щодо захисту законних прав та інтересів своїх членів у сфері земельних відносин. Від імені членів Ліги, вчених, фахівців, представників органів місцевого самоврядування і комерційних організацій, які об’єднані Лігою, вважаємо своїм обов’язком звернути Вашу увагу на необґрунтовану закритість (таємність) геодезичних даних і картографічних матеріалів, що нині існує в Україні. Закритість у цій сфері завдає значної шкоди економіці країни, гальмує науково-технічний прогрес, істотно стримує проведення земельної реформи, перешкоджає впровадженню сучасних навігаційних систем і засобів автономного визначення місця розташування, порушує права власників земельних ділянок щодо однозначного визначення геопросторових меж їх власності у світовій системі координат.

Так, статтею 8 Закону України “Про державну таємницю” від 21.01.1994 № 3855-XII визначено, що державну таємницю становлять відомості про геодезичні, гравіметричні, картографічні та гідрометеорологічні дані і характеристики, які мають значення для оборони країни.

Але чи можна вважати значимою для оборони України і засекречувати інформацію, яка, крім відповідних державних органів, вже давно є доступною та відомою третім особам, в тому числі за кордоном? У наш час точні координати будь-якого об’єкту можна визначити і без секретної карти – це можна зробити за допомогою звичайного GPS-приймача, що орієнтується по супутниках, який можна придбати у багатьох торгівельних точках, що спеціалізуються на продажу геодезичного обладнання, а також товарів для туристів, мисливців та автолюбителів.

Сучасні засоби космічної зйомки дозволяють одержувати зображення місцевості набагато більшої точності, ніж та, що, згідно Зводу відомостей, що становлять державну таємницю (затвердженого Наказом СБУ від 12.08.2005 № 440), визначена як нетаємна. Будь-яка зацікавлена особа, в тому числі іноземна держава, може вільно (наприклад, через Інтернет) придбати за вельми помірну плату детальні супутникові знімки території України, на яких можна ідентифікувати марки і виміряти розміри автомобілів, що стоять, наприклад, у внутрішньому дворі СБУ.

Таким чином ситуація, що склалася, не відповідає сучасному технологічному рівню зйомок і картографування, суперечить європейській практиці та досить негативно позначається на розвитку геодезії, картографії і дистанційного зондування, а також на використанні геодезичної інформації, карт і знімків у господарській і економічній діяльності, при землеустрої та веденні державного земельного кадастру, здійсненні державного контролю за раціональним використанням та охороною земель тощо.

Поглиблює проблему те, що суспільство фактично позбавлене можливості здійснювати дієвий контроль за використанням найціннішої частини національного багатства – земель природоохоронного, рекреаційного, оздоровчого та історико-культурного призначення, адже координати меж цих територій держава також вважає секретними від свого народу.

Під прикриттям утаємниченості на протязі багатьох років приховується вкрай негативний стан справ у галузі топографічної і картографічної діяльності. В умовах започаткування справжніх ринкових земельних відносин власники землі все частіше стикаються з проблемою неузгодженості або неточності меж належних їм земельних ділянок. Все це є наслідком того, що держава, по суті, приховує від власника його земельну власність, не надає чіткої та об’єктивної інформації про межі земельної ділянки. То ж про яку інвестиційну привабливість України можна вести мову при такому стані речей?

Відсутність вільного доступу до картографічних даних створює сприятливі умови для незаконних операцій з землею, провокує численні земельні конфлікти і є перешкодою на шляху інвесторів.

Більш того, держава та суб’єкти господарської діяльності змушені витрачати значні кошти на фінансування заходів, необхідних для охорони геодезичних і картографічних відомостей, утримання чисельних режимно-секретних підрозділів, потреба в яких вже є явно недоцільною. Наприклад, як розуміти діяльність сотень «фахівців» у погонах, які за державні кошти «вишкрібають» на аерознімках зображення режимних об’єктів, а на космічних знімках ці об’єкти бачить будь-хто. Так вони видають наші режимні об’єкти, та ще й за наші гроші.

Держава повинна, нарешті, відмовитись від архаїчних пересторог у питаннях захисту геодезичної та планово-картографічної інформації, що успадковані з радянських часів. Ми живемо у ХХІ сторіччі, коли розвиток світової космічної галузі, інформаційних технологій та засобів геодезичних вимірювань роблять безглуздим будь-яке подальше втаємничення геопросторової інформації.

Звертаючись до Президента України, Голови Служби безпеки України та Міністра оборони України, ми категорично наполягаємо на тому, що геопросторова інформація має бути інформацією загального користування, а отже – несекретною і загальнодоступною. Держава повинна охороняти не просторову інформацію взагалі, а інформацію про конкретні закриті об’єкти, які мають значення для оборони нашої держави.

У зв’язку з вищезазначеним, пропонуємо у тримісячний термін переглянути діючі відомчі нормативні рішення з питань таємниць, якими:

1. Скасувати обмеження на відкрите використання координат всіх об’єктів нерухомості у світовій системі координат.

2. Скасувати обмеження на використання матеріалів космічних зйомок.

3. Надати можливість для відкритого використання топографічних карт і планів усіх масштабів у державній системі координат.

4. Розпочати видання відкритих карт усього масштабного ряду, у тому числі карт великого масштабу.


Також звертаємо Вашу увагу на те, що при розгляді всіх питань, пов’язаних із введенням або скасуванням обмежень на використання просторової інформації, варто залучати до участі в роботі цивільних фахівців, представників академічної науки, вузів, органів державної влади, місцевого самоврядування, комерційних, суспільних, громадських організацій, зокрема представників всеукраїнської громадської організації Ліга захисту прав землевласників і землекористувачів «Земля України».

Розширення сфери використання електронних карт і пов’язаних з ними інформаційних технологій знизить економічні і соціальні збитки від необґрунтованих дій органів влади, зумовлених неповнотою дуже важливої інформації, яка використовується при прийнятті рішень щодо регулювання земельних правовідносин.

Запропонований нами підхід буде сприяти збереженню балансу між інтересами громадян, територіальних громад, суб’єктів інформаційного ринку і органів державної влади, відповідальних за економічну та військову безпеку держави.

Кожен громадянин України, кожен підприємець має необхідність і має право отримати доступ до високодетальної просторової інформації для того, щоб “побачити” на карті або аерокосмічному знімку свою земельну власність, спланувати маршрут поїздки, провести громадський екологічний моніторинг тощо. Слід припинити необґрунтовано витрачати державні кошти та людські ресурси на охорону інформації, яка вже не становить інтересу для “ймовірного супротивника” і фактично є “таємною” лише всередині України для власних громадян.

Рішуча та принципова реформа в цій галузі є вкрай необхідною. Нині настав час відмовитися від необґрунтованої політики закритості і забезпечити умови для безперешкодного використання геодезичних даних, картографічних матеріалів, а також космічних знімків в економіці України.

З повагою,
Виконавчий директор Ліги                                                                                       О.Лащук

Ліга захисту прав землевласників і землекористувачів "ЗЕМЛЯ УКРАЇНИ"
Переглядів: 735 | Додав: ifgeozem | Рейтинг: 0.0/0